Cindy Sherman and the Convergence of Different Visual Cultures in the Creative Process of her Photographs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.8.131

Keywords:

Cindy Sherman, Photography, Cinema, Pastiche, Contemporary Art

Abstract

The creative processes of Cindy Sherman’s photographic series present a confluence of elements from different types of languages, obtained through the performativity of characters that blur the figurativeness of the self-portraited “I”. The photographic series The Bus Riders (1976), Untitled Film Stills (1977-1980) and Rear Screen Projections (1980-1981) are taken here as objects of analysis, to reflect on the existing conceptual similarities between his work and certain aspects of contemporary art, discussed by some authors. Such series constitute the beginning of Cindy Sherman’s photographic practice and, at the same time, corroborate for a deeper understanding of the relationship between visual cultures and contemporary art. Thus, in this article some analytical reflections are woven that take into account the technical characteristics perceived in these photographic series, in order to theoretically discuss how Cindy Sherman’s creative processes establish a dialogue between photography and other forms of contemporary visual aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Willams Lucian Belo Ramo wlucian, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brazil)

PhD student at the Postgraduate Program in Visual Arts at Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

Bertinato, F. (2013). A construção da cena: Cindy Sherman e Stan Douglas. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo.

Bourriaud, N. (2011). Formas de Vida: a arte moderna e a invenção de si. São Paulo: Martins Fontes.

Cattani, I. (Org.). (2007). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora UFRGS.

Delpeux, S. (2018). O corpo-câmera: o performer e sua imagem. Revista Visuais, Campinas – São Paulo, n° 6, vol. 4, pp. 86-100. DOI: https://doi.org/10.20396/visuais.v4i6.12117

Dubois, P. (1994). O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus.

Dubois, P. (2009). O efeito cinema na Arte Contemporânea. In: L. C. Costa (Org.), Dispositivos de registro na arte contemporânea. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/FAPERJ.

Fabris, A. (2004). Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Fatorelli, A. (2013). Fotografia Contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Rio de Janeiro: Senac.

Featherstone, M. (1995). Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel.

Jameson, F. (1995). As marcas do visível. Rio de Janeiro: Graal.

Jameson, F. (1997). Pós-modernismo, a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática.

Jameson, F. (2006). A virada cultural: reflexões sobre o pós-moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Jefferson, M. (2005). Playing on Black and White: Racial Messages Through a Camera Lens. New York Times, Nova Iorque, 10 jan. Disponível em: https://www.nytimes.com/2005/01/10/arts/design/playing-on-black-and-white-racial-messages-through-a-camera.html. Acessado em: 10/07/2023.

Krauss, R. (2006). Cindy Sherman: Untitled. In: J. Burton (Org.), Cindy Sherman. Cambridge: London: Mit Press, October Files, 6, pp. 97-141.

Machado, A. (2001). O quarto iconoclasmo: e outros ensaios hereges. Rio de janeiro: Rios ambiciosos.

Rouillé, A. (2009). A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Ed. SENAC.

Santaella, L. (2001). Matrizes da linguagem e do pensamento – sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras.

FILMES

Cindy Sherman. Doll Clothes. [Filme cinematográfico]. Estados Unidos: Obra autoral, 1975. (2.22 min.), mute, black and white, Super-8.

Robert McNab & Mark Strokes. Nobody’s Here But Me. [Filme cinematográfico]. Estados Unidos: BBC, 1994. (55 min.), son., color.

Published

2023-11-17

How to Cite

wlucian, W. L. B. R. (2023). Cindy Sherman and the Convergence of Different Visual Cultures in the Creative Process of her Photographs. Diálogos, 8, 21–38. https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.8.131