Literature and Music: intermedial relations
DOI:
https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.8.78Keywords:
Music, Language, Literature, IntermedialAbstract
This article is to reflect on the symbolic relationships that are established in the social environment from the experience of language, literature and music. The influence of language and literature on music production is already common knowledge, many songs were inspired by great classics of literature. We can observe that, currently, this intermedial relationship is being demobilized due to the massive production of culture, directly influencing the musical and literary environment. After all, here, we will be talking about this relationship in a convergent way. From these mentioned questions, it is intended to “experience”, through a bibliographical research, language, literature and music, cultural interactions and their symbolic repercussions as defining elements of man and his social environment.
Downloads
References
Alencar, J. M. (2011). Lucíola. Porto Alegre: L&PM.
Bakhtin, M. (1997). Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
Barbeitas, F. (2015). Representações e apropriações da música na poesia: um caso de intermidialidade? Revista Interfaces, vol. 2, n. 23, julho-dezembro. pp. 56-66.
Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr 2002, n. 19. pp. 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
Blacking, J. (2007). Música, cultura e experiência. Cadernos De Campo (São Paulo – 1991), 16(16), pp. 201-218. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v16i16p201-218 . DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v16i16p201-218
Brasil, L. A. (2016). A criação literária e a música. Letras em Revista. Teresina, vol. 06, n. 01, jan./jun.
Camões, Luís de. (1974). Os Lusíadas. Edição organizada por Emanuel Paulo Ramos. Porto: Porto.
Candido, A. (1989). Direitos humanos e literatura. São Paulo: Brasiliense.
Canelas, N., Martins, J. et al. (2011). Entrevista com Luiz Tatit. Ide (São Paulo), São Paulo, v. 34, n. 53, pp. 33-42. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31062011000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 11 de maio de 2021.
Clüver, C. (2012). Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S. l.], pp. 8-23. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15413. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21549
Clüver, C. (2008). Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 5-23.
Silva, J. H. V., Simão, J. S., & Machado, E. P. (2019). Uma análise da protagonista de “Lucíola” e seus reflexos na mulher contemporânea. Universidade La Salle, SEFIC.
Oliveira, S. R. (2020). Literatura e música: união indissolúvel. Revista Internacional em Língua Portuguesa, (37), 93-114. https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.37/pp.93-114 DOI: https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.37/pp.93-114
Guida, F. (2017). Entre música e literatura: uma abordagem intermidiática. Soletras, [S.l.], n. 32, pp. 242-256. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/25188>. Acesso em: 10 de novembro de 2020. https://doi.org/10.12957/soletras.2016.25188. DOI: https://doi.org/10.12957/soletras.2016.25188
Koch, I. G. V. (1991). Intertextualidade e polifonia: um só fenômeno? DELTA. Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 7, n. 2, pp. 529–541.
Machado de Assis, J. M. (2003). Dom Casmurro. São Paulo: Martin Claret.
Mendonça, M. (2020). Troca de calçada. Goiânia: Som Livre. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WkYqQctOi9g. Acesso em 20 de outubro de 2020.
Motta, N. (2018). Literatura e Música com Nelson Motta. Programa Completo. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PIvcTHc5Ckk&t=266s Acesso em 20 de outubro de 2020.
Ojeda, E. L. (2013). Literatura y música. Brocar. Cuadernos De Investigación Histórica, (37), pp. 121-144. https://doi.org/10.18172/brocar.2541 DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.2541
Queiroz, E. (2002). O primo Basílio. 15 ed. São Paulo: Ática.
Russo, R. (1989). Monte Castelo. In: Legião Urbana. As quatro estações. Manaus: EMI. 1 cd. Faixa: 7 (3m 49s)
Santos, B. S. M., & Magalhães, O. M. S. (2010) Cantigas de roda: o resgate popular na formação sociocultural do aluno. PRACS – Revista de Humanidades do Curso de Ciências Sociais, UNIFAP, n. 3, pp. 207-210.
Silva, C. (2001). “Amor I Love You”. In. M. Monte. Memórias. Record, Faixa 6.
Tatit, L. (2016). Capitu. Disponível em: http://luiztatit.com.br/composicoes/composicao?id=134/Capitu.html Acesso em 18 de junho de 2023.
Tatit, L., & Lopes, I. C. (2008). Elos de melodia e letra: análise semiótica de seis canções. Ateliê editorial.
Thompson, J. B. (1998). A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes.
Wolf, W. (1999). Musicalized Fiction and In RJtermediality: Theoretical Aspects of Word and Music studies. In: W. Bernhart, P. Scher, & W. Wolf (Orgs.), Word and Music Studies: defining the field. Amsterdam; Atlanta: Rodopi, pp. 37-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lariani Acevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.